1 jaar ondernemen - 6 geleerde lessen

Twee jaar geleden had ik nooit kunnen bedenken dat ik ondernemer zou worden en dat ik daar nu de eenjarige mijlpaal van zou vieren. Het was, en is nog steeds, een reis met pieken en dalen, janken en lachen, afwijzing en goedkeuring – een achtbaan waar Walibi jaloers van zou worden. Gelukkig zijn de pieken hoger dan die op je jaarlijkse kerstboom, en is elk dal een leermoment waar je alleen maar beter, sterker en ambitieuzer van wordt. Niks mis mee dus.

Dit zijn de 6 lessen die ik het afgelopen jaar heb geleerd. Mocht je het nodig hebben; motivatie incominggg!

1.        Houd je rug recht en je prijzen stevig!

Welk tarief ga je nou hanteren? Deze vraag blijft knagen als een cavia aan de XTC. Vreselijk. Ik heb vaak getwijfeld aan mijn tarieven, omdat ik potentiële opdrachtgevers niet af wilde schrikken. Hierdoor heb ik regelmatig te veel tijd in projecten geïnvesteerd zonder dit terug te verdienen. Eeuwig zonde en heel demotiverend. Maar al doende leert men! Over een lange periode heb ik bijgehouden hoeveel uur werk in welke klus gaat zitten – zodoende kan ik nu een goeie inschatting maken. Daarnaast ben ik meer in mezelf en in mijn waarde gaan geloven. De juiste klant komt namelijk vanzelf wel en deze gaat met liefde akkoord met jouw goed doordachte offerte. Onderschat jezelf dus niet, want daar heeft niemand wat aan. Je bent geen goedkope hamsterdeal van de Appie, maar een ondernemer met waarde.

2.        LinkedIn is niet zo lame als je zou denken.

De dag dat ik ben begonnen met ondernemen, was de dag dat ik ook actief moest gaan worden op LinkedIn – dat mega saaie, zakelijke platform weetjewel. Mijn tijdlijn was gevuld met allemaal zakelijke meuk waar m’n brein zo van kapot ging dat zelfs het monster van Frankenstein deze zou hebben afgestoten. Dit wilde ik dus echt even anders gaan doen, maar daarvoor moest ik wel over een drempel heen. Dit ging dus heel voorzichtig.

Inmiddels is het me gelukt om een netwerk (en dus een feed) op te bouwen met ondernemers die allemaal schijt hebben en het lekker op hun eigen manier doen en hun persoonlijkheid in volle glorie tentoonstellen. Mijn netwerk op LinkedIn is gegroeid van 300 naar 1000+ volgers. Sommigen maken er écht een kunst van om elke dag te posten en binnen een jaar 10k aan volgers te genereren, maar ik voel me met mijn getal al helemaal LinkedInfluencer.

Moraal? Wees actief op LinkedIn, deel je waarde, je expertise, je persoonlijkheid, en trap er een beetje lol; ook op LinkedIn mag het gewoon, zolang het geen niveautje Facebook wordt. Het heeft mij de leukste gesprekken en offline ontmoetingen opgeleverd. Tag mensen in relevante oproepjes en wees behulpzaam. Goede connecties zijn goud waard.

3.        Ondernemers in jouw vakgebied zijn geen concurrenten.

Met Jodi Roerdink en Marloes Keeris

Oké, het zijn wel degelijk concurrenten, omdat ze zich in hetzelfde vakgebied bevinden. Maar er is geen concurrentie in de vorm van jaloezie of afgunst. Gek genoeg had ik dit wel een beetje verwacht, want uiteindelijk ondernemen we allemaal voor onszelf en voor ons eigen brood op de plank, met een kaasje en bubbels. “We moeten dus voorzichtig zijn met die concurrenten”. Maar niets, maar ook echt niks nada noppes, is minder waar.

De hoogtepunten in mijn ondernemersreis zijn de ontmoetingen met andere ondernemers geweest, ook in hetzelfde vakgebied. We gaan op koffie- en lunchdates en hebben het helemaal HDP.  We gunnen elkaar opdrachten en plezier in ons werk. Geen jaloezie, geen eenzaamheid, geen gezeik. Ga dus lekker op dates met mede-ondernemers; het maakt het ondernemen zoveel leuker en als je een beetje aardig bent, gunnen ze jou die (kut) opdracht die ze zelf niet willen doen.

4.        Aan opdrachten komen is net als de ware vinden op Tinder.

Lastig dus. Er zijn honderden, zo niet duizenden, potentiële matches - jouw match moet er maar net tussen zitten en beide kanten vissen in een heel grote vijver. En als je dan al een goed eerste contact hebt, moet dat in het echte leven ook nog blijken. Oh, en ze moeten je ook nog willen betalen – dat hoeft op Tinder dan weer niet, maar de vergelijking is verder best prima, toch?

Het is nóg lastiger wanneer je, net als ik, uit een compleet ander vakgebied komt. Hallo, imposter syndroom! Een vreselijke ziekte, maar met de tijd nemen de symptomen beetje bij beetje af. Echt, hou vol en blijf in je droom geloven. Maak een duidelijk plan en werk elke dag een beetje aan je doelen. Blijf netwerken en blijf zichtbaar, laat de wereld zien dat jij de beste bent die jouw potentiële opdrachtgever nog nooit heeft gehad. Tevreden opdrachtgevers leiden weer tot nieuwe opdrachtgevers.

5.         Op je bek gaan = strategie.

Ik zeg nu niet dat heel ondernemend Nederland op z’n bek moet gaan, maar fouten hoeven niet direct het einde van de wereld te zijn. Probeer ze dus als iets positiefs te zien. Je wordt er namelijk beter van, mits je van ze leert. Wees dus geen ezel. Chapeau als jij door je ondernemersreis glijdt als door een ingezeepte slip ‘n slide, maar meestal is het tegendeel waar. 

Je moet ergens starten en een strategie gaan ontwikkelen, voor jezelf en voor je opdrachtgevers. Met ervaring komt groei en ontwikkeling, en je strategie groeit mee. Je komt erachter wat wel werkt en wat niet werkt. Werkt iets niet? Zet dan je wekker op max 5 minuten janktijd en trek dan je gezicht weer uit de plooi. Pas je strategie aan en je maakt dezelfde fout nooit weer. Elke dag is een leermoment, niemand is perfect (behalve Michiel Huisman), en dat is oké. Als je maar flexibel bent en tegen een stootje kan – op een gegeven moment zul jij er ook gewoon doorheen sliden.

Pen & Pixels bestaat één jaar!

6.        Vier je mijlpalen met you, yourself and you.

Mijn mooiste mijlpaal? Een omzet van 5k in Q2 dit jaar. Wie was erbij om dit te vieren? Helemaal niemand. Het was misschien niet veel, maar mijn omzet stijgt elk kwartaal en dat is iets om naakt een dansje voor rond het vuur te doen. Heb ik dat gedaan? Nee, maar ik heb wel even met mezelf geproost.

Mogelijk kom jij ook niet uit een grote (ondernemers)familie, heb jij geen vrienden die ondernemen of is er op het moment van een behaald succes niemand beschikbaar om dit mee te vieren. Maar doe dat wel! Maak een mijlpalenlijst en vier het wanneer je er weer een hebt behaald. Vier elke stap vooruit. Positieve feedback van opdrachtgevers en prettige samenwerkingen zijn ook reden tot feest. Trakteer jezelf op iets leuks, trek een fles Pinot open of ren naakt naar buiten. Elk beetje vooruitgang is een feestje waard, ook al hebben je buren er last van.


Sta jij op het punt een onderneming te starten? Misschien ben je al begonnen? Bij deze mijn lessen om je eraan te herinneren niet op te geven. Elke onderneming is anders, maar elke ondernemer loopt tegen hetzelfde aan. You’ve got this.

Previous
Previous

Why donate - help je mee?

Next
Next

Alleen zo maak je Cuba écht mee - Deel 2